SLA – rätt servicenivåer och kvalitetskrav i IT-avtalet

Utforma en SLA-bilaga med lämpliga servicenivåer, kvalitetskrav och mätkriterier i IT-avtalet

Pris: 8 450 kr (exkl. moms)

Grupprabatt: Gå 3 betala för 2

Kurstillfällen

27 mars, 09:00 – 16:00
Digitalt eller Stockholm
Platser kvar
18 juni, 09:00 – 16:00
Digitalt eller Stockholm
Platser kvar
18 september, 09:00 – 16:00
Digitalt eller Stockholm
Platser kvar
11 november, 09:00 – 16:00
Digitalt eller Stockholm
Platser kvar

Beskrivning

Kursbeskrivning Praktisk Info Lärare Certifierad IT-avtalsstrateg

Utforma en SLA-bilaga med lämpliga servicenivåer, kvalitetskrav och mätkriterier i IT-avtalet

I våra IT-avtal behöver vi även kvalitetssäkra leveransen. Genom att överenskomma om vilka servicenivåer som ska gälla och hur vi ska mäta uppfyllandet av nivåerna, kan vi säkerställa att de olika tjänsterna finns tillgängliga när vi behöver dem. Med rätt ställda kvalitetskrav och tydliga mätkriterier (KPI) skapar vi förutsättningar för ett lyckat samarbete mellan beställare och leverantör.

I denna utbildning får du fördjupad kunskap om vilka servicenivåer du bör kräva, hur dessa ska utformas och vad som ska mätas. Det är viktigt att du inte ställer högre eller fler kvalitetskrav än vad som behövs i din verksamhet. Med för höga eller onödiga kvalitetskrav blir leveransen dyrare än nödvändigt och är till begränsad eller rentav ingen nytta för verksamheten.

SLA-bilagans viktigaste juridiska betydelse är att den beskriver kvalitetskraven och ligger till grund för den påtryckning du kan utöva på leverantören för att få rätt kvalitet på leveransen. Genom att kombinera en bra och heltäckande specifikation med en SLA-bilaga kan du även på ett ändamålsenligt sätt beskriva hur bra leveransen ska vara.

Du får i denna utbildning lära dig mer om:

  • Juridiken kring SLA-bilagan och kvalitetskraven
  • SLA-bilagan – Bestämmandet av kvalitetskraven och mätkriterierna
  • SLA-bilagan – Servicenivåerna, servicefönster, fel och felavhjälpande
  • SLA-bilagan – Vissa särskilda frågor
  • SLA-bilagan – Hur framtagandet av SLA-bilagan kan ske (workshop)

Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som ska anskaffa olika IT-lösningar där det är fråga om avtal om en fortlöpande leverans av en produkt eller en tjänst. Avtalen kan ingå som en del i en offentlig upphandling men kan lika gärna vara en anskaffning som sker i en privat verksamhet. Kursen vänder sig företrädelsevis till dig som är beställare och ansvarig för kraven som ställs mot leverantören, men du kan även komma från en leverantör där du kan behöva öka din förståelse för dina kunders utmaningar eller behov när de ska anskaffa olika IT-lösningar.

Utbildningen ingår som en utbildningsmodul i programmet Certifierad IT-avtalsstrateg.


Praktisk Information

Tid: 09.00-16.00

Format

  • Delta digitalt på distans eller på plats i klassrummet.
  • Egna lokaler på Narvavägen 12 i Stockholm

Pris: 8 450 kr inkl kursdokumentation.
Alla priser är exkl. moms.

Rabatt: Anmäl 3 deltagare, betala för 2 vid samtidig anmälan! Ange två kollegor under “medföljande kollegor” i anmälningsformuläret, så får du rabatten.

Avbokning gällande kurs, event, webinarium och certifieringar/diplomeringar:
Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före aktuell kurs, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud mindre än 3 veckor före start debiteras hela avgiften.

Ombokningsvillkor för kurser, webinarier och certifieringar/diplomeringar:
Ev. ombokning som anmäls mer än 4 veckor innan aktuell kurs eller webinarium är kostnadsfri. Vid ombokning mindre än 4 veckor innan aktuell kurs eller webinarium tillkommer en ombokningsavgift på 2 000 SEK exkl. moms. Vid ombokningar som sker mindre än 1 vecka före aktuell kurs eller webinarium tillkommer en ombokningsavgift på 3 000 SEK exkl moms.

Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, meddela oss nytt namn och kontaktuppgifter för den kollega som övertar platsen, i god tid innan kursstart. IFI har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.


Lärare

Conny LarssonConny Larsson
Advokat
Singularity Law

 

Ulf Johansson
Management Consultant
Knowit Insight

 


Certifierad IT-avtalsstrateg

Programmet som ger dig spetskompetens gällande IT-avtal och kravställning.

Under programmet Certifierad IT-avtalsstrateg får du den kunskap du behöver för att arbeta framgångsrikt med IT-avtalsfrågor. Du får en helhetsförståelse för avtalsprocessen och de verktyg du behöver för att på ett effektivt sätt optimera IT-avtalen i din verksamhet.

Recensioner

Det finns inga recensioner än.

Bli först med att recensera ”SLA – rätt servicenivåer och kvalitetskrav i IT-avtalet”

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.