Beskrivning
Upphandling och säkerhet i leveranskedjan – säkra robusta IT-avtal i väntan på NIS2
Under 2025 kommer cybersäkerhetslagen träda i kraft. Genom lagen implementeras det så kallade NIS2-direktivet i svensk rätt. Ett av de krav som regelverket ställer på organisationer som omfattas är krav på säkerhet i leveranskedjan.
Under webinariet, som leds av advokaterna Tahmina Sahibli och Viktor Robertson, kommer en genomgång ske av lagstiftningens krav och hur de kan förenas med upphandlingslagarna. Stort fokus kommer att läggas på kraven på avtal rörande digitala tjänster som ställs i de förtydliganden som gjorts av bestämmelserna i EU-kommissionens genomförandeförordning, och hur organisationer kan åstadkomma en god säkerhet och robusthet i leveranskedjan. Webinariet kommer även att belysa vilka risker som aktualiseras beroende på IT-inköp och vilka hur du säkerställer robusthet i olika typer av IT-avtal.
Ur innehållet:
Upphandlingslagstiftningen och cybersäkerhetslagen (NIS2)
- Hur förhåller sig lagstiftningarna till varandra?
- Vilka upphandlingar omfattas, och när?
- Vilka kompetenser behöver finnas i arbetet med en upphandling för att kraven på säkerhet i leveranskedjan ska kunna tillgodoses?
Vilka krav på säkerhet i leveranskedjan ställer cybersäkerhetslagen (NIS2)?
- Direktivets krav
- Förtydligade krav genom EU-kommissionens genomförandeförordning
- Kommande förtydliganden från svenska myndigheter?
Att säkerställa säkerhet och robusthet i leveranskedjan genom avtalet
- Vad kan man göra i väntan på ytterligare vägledning?
- Inspiration från närliggande regelverk?
- Hur kan du redan nu tillämpa och implementera avtalskraven i genomförandeförordningen?
- Tillämpning av proportionalitetsprincipen
- Olika IT-inköp kräver olika nivåer av säkerhet – hur använder vi avtalet på rätt sätt
Tid & plats
Tid: 3h
Plats: Online
Pris:
3000 SEK exkl. moms per deltagarplats. En aktiverad länk till webinariet skickas kort innan start.
Rabatt: Anmäl tre deltagare, betala för två vid samtidig anmälan! Ange två kollegor under “medföljande kollegor” i anmälningsformuläret, så får du rabatten.
Flera i verksamheten som vill delta? Är ni flera i er organisation som vi delta i webinariet, maila oss på [email protected] så kan vi hjälpa er med gruppbokning och grupprabatt så att ni kan följa webinariet tillsammans.
Villkor:
Avbokning: Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före kursstart, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften.
Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, meddela oss nytt namn och kontaktuppgifter för den kollega som övertar platsen, i god tid innan kursstart. IFI har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.
Recensioner
Det finns inga recensioner än.