Från kravspecifikation till specifikation, SLA & samverkansbilaga

13 950 kr

It-avtalets viktiga dokument

Kurstillfällen

18-19 november, 09:00 - 17:00
Stockholm
Platser kvar
25-26 mars 2020, 09:00 - 17:00
Stockholm
Platser kvar

Beskrivning

Beskrivning

Inget IT-avtal kommer att fungera utan en bra och heltäckande kravspecifikation som beskriver vad som ska utföras, hur det ska utföras samt var och när det ska ske. Detta gäller även SLA (Service Level Agreement) och samverkansbilagan där SLA beskriver kvalitetskraven på det som ska levereras medan samverkansbilagan beskriver hur kunden och leverantören ska jobba tillsammans. Allt detta är nödvändigt för att undvika missförstånd, oklarheter och tvister. Genom en väl utformad kravspecifikation underlättar du för leverantören att komma med ett lösningsförslag som i sin tur ligger till grund för specifikationen som ska ingå i avtalet.

I denna utbildning får du fördjupad kunskap om vilka krav du bör ställa och hur dessa ska utformas.  Det är viktigt att du i din kravspecifikation inte ställer högre eller fler krav än din verksamhet behöver för att inte leveransen ska bli dyrare än nödvändigt och för att undvika leveranser du inte har nytta av. Därmed blir det också lättare för leverantören att ta fram en lösning som bättre motsvarar era krav. Kraven och lösningsförslaget bildar tillsammans det som utgör specifikationen i avtalet. Specifikationens viktigaste juridiska betydelse är att den utgör grunden för vilka krav du kan ställa på leverantören vad gäller försening, fel eller brist i leveransen. Du kan nämligen inte hålla leverantören ansvarig för något som det inte står att leverantören ska svara för. Specifikationen blir med andra ord avgörande för möjligheterna att ställa krav på förseningsviten eller skadestånd.

Du får under utbildningen lära dig mer om:

  • Betydelsen av en tydlig utformning av kraven, lösningsförslagen och specifikationen
  • Praktiska exempel på och mall för utformning av en kravpecifikation och ett Service Level Agreement (SLA)
  • Vad händer om en försening eller fel uppstår i avtalad leverans?
  • Hur gör vi kraven mätbara och hur bedömer vi om leveransen uppfyller dessa krav?
  • Operational Level Agreement (OLA) – när är det lämpligt och vad innebär det?
  • Samverkansbilagan – en modell för hur man löser olika problem och frågeställningar som dyker upp under avtalstiden.

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som ska anskaffa olika IT-lösningar oavsett om det är fråga om en produkt (system) eller en tjänst.  Avtalen kan ingå som en del i en offentlig upphandling men kan lika gärna vara en anskaffning som sker i en privat verksamhet. Kursen vänder sig företrädelsevis till dig som är beställare och ansvarig för kraven som ställs mot leverantören, men du kan även komma från en leverantör där du kan behöva öka din förståelse för dina kunders utmaningar eller behov när de ska anskaffa olika IT-lösningar.

Målgrupp är personer som ska upphandla IT-konsulttjänster, systemleverans, systemutveckling, underhåll och drift, IT-ansvarig, beslutsfattare inom IT, avtalsansvarig, ansvarig för IT-drift, inköpare, konsult, säljare och marknadsansvarig från leverantörssidan.

Syfte

Vi ger dig övergripande men även djuplodande kunskap om hur du genom en bra och relevant kravformulering kan få till en specifikation som bidrar till och säkerställer att din verksamhet får den nytta av IT-leveransen som ni vill ha.

Förkunskaper

Allmän kännedom och intresse av IT-avtal.

Kursens upplägg

Utbildningen är två dagar och ger dig en ordentlig genomgång av Kravspecifikation och SLA (Service Level Agreement). Vi blandar teoriföreläsningar med praktisk tillämpning.

Kursen ingår som en delkurs i Certifierad IT-avtalsstrateg.

Tid & plats

Tid: 09.00-17.00
Plats: Narvavägen 12, Stockholm

Program

Dag 1 – Kraven på funktionalitet och lösning

09.30 – 10.30 Inledning, juridiken kring specifikationen, SLA och samverkan

Conny Larsson, Singularity Law

10.40 – 11.30 Kravspecifikationen – förberedelse och planering

  • Så bestämmer vi vad vi ska ha och varför
  • Hur går vi tillväga för att förstå vad vi behöver?

Bertil Nordlund, Knowit

1130-12.30 Lunch

12.30-13.20 Kravspecifikationen – upphandlingen

  • Så väljer du rätt upphandlingsform i offentlig sektor
  • Effektivt planeringsarbete inför inköp i privat sektor

Bertil Nordlund, Knowit

13.30-14.20 Specifikationen som en del i avtalet

  • Att slå ihop kravspecifikation och lösningsförslaget till en specifikationsbilaga

Bertil Nordlund, Knowit och Conny Larsson, Singularity Law

14.40-17.00 Specifikationen – Framtagandet, en workshop

Under workshopen får du delta i en fiktiv anskaffning av ett system och gå igenom alla de steg som krävs för att lyckas få till en bra specifikation. Vi diskuterar och reflekterar under passets gång.

Dag 2 – Kraven på kvalitet, KPI:er och samverkan

09.00-09.40 Juridiken kring OLA (Operational Level Agreement)

  • Introduktion till begreppet och när ett OLA är lämpligt att använda

Conny Larsson, Singularity Law

09.40-11.30 SLA (Service Level Agreement) – förberedelsen och framtagandet

  • Utformning av SLA-bilagan
  • Hur ställer du relevanta kvalitetskrav?
  • Säkerställ att du verkligen har behov av de kvalitetskrav du ställer
  • Sätt upp rätt KPI:er – hur gör du kraven mätbara och värderar dem

Ulf Johansson, Knowit

11.30-12.30 Lunch

12.30-14.20 Förvaltningen, samverkan och uppföljningen

  • Skapa en modell för partnernas samarbete för en lyckad leverans
  • Att hitta en modell för lösningar av eventuella tvistefrågor
  • Så undviker du att problem hamnar i långbänk och att de kan lösas på ett för båda parter konstruktivt sätt

Ola Källgården, Olingo

14.40-16-00 Samverkansbilagan i IT-avtalet – ett exempel

Conny Larsson, Singularity Law

Sammanfattning och avslutning

Priser & villkor

Pris: 13 950 kr inkl. utförlig kursdokumentation, lunch samt morgon- och eftermiddagsfika.
Alla priser är exkl. moms.

Rabatt: Anmäl tre deltagare, betala för två vid samtidig anmälan! Ange två kollegor under “medföljande kollegor” i anmälningsformuläret, så får du rabatten.

Villkor:
Avbokning: Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före kursstart, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften.

Ombokning: Vid ombokning 4 veckor före kurs debiteras en avgift om 2000 kronor, och vid ombokning 3 veckor före kurs debiteras en avgift om 3000 kr, bl.a. för att täcka vår administration.

Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, förutsatt att IFI blir varsko detta före kursstart. Utbildningsföretaget har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.

Lärare
Referenser

“Allt är relevant i det arbete jag har, så huvudet på spiken”

Viktoria Engqvist, Contract Manager, IF IT Services A/S. Betyg: 5/5

“Det var mycket informativt. Jag vet mer om vad man ska tänka på och vad som bör finnas med i kravspecifikationen”

Lennart Persson, Sektionschef, Stockholms universitet. Betyg: 5/5

Certifierad IT-avtalsstrateg

Certifierad IT-avtalsstrateg – programmet som ger dig spetskompetens gällande IT-avtal och kravställning.

Vårt certifieringsprogram IT-avtalsstrateg riktar sig främst till dig som arbetar med eller kommer att arbeta med IT-avtalsfrågor. Utbildningen genomförs i Stockholm och omfattar fyra kurser som kan tas i valfri ordning. Genom att se till att kompetensen för att etablera framgångsrika IT-avtal finns inhouse säkrar ni en verksamhetsstrategisk resurs som kan spara både pengar och besvär framåt.

IT är inte längre bara en stödfunktion i företag utan en avgörande del i av affärens eller verksamhetens kärna. För att få till ett gynnsamt samarbete med dina leverantörer, säkra att rätt produkter och tjänster levereras och undvika kostsamma och tidsödande tvister är det viktigt av du som beställare har goda kunskaper om kravställning och avtal. Då leverantörerna sitter på expertisen har de en naturlig fördel (ett naturligt övertag) gentemot beställaren när avtal ska skrivas, men alla parter tjänar på bra och tydliga avtal.

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Från kravspecifikation till specifikation, SLA & samverkansbilaga”

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.