In Talarintervju

Inför Marknadsrättsdagen passade vi på att ställa några frågor till Lena Lindgren, Erica Hallin och Isabelle Lunnevi, ta del av deras svar nedan.

Det har kommit en hel del nya lagar och regelverk de senaste åren som berör dig som jobbar med marknad och kommunikation. Samtidigt kommer det ständigt nya kanaler och plattformar att hålla koll på. Hur gör du för att hålla dig uppdaterad?

Lena Lindgren, Telia
För det första är det viktigt att jag verkligen förstår de här nya kanalerna och plattformarna, inte minst hur dataprocesser och ev implementering ser ut. Komplexiteten ökar i och med att flera av de här teknikerna dessutom kommunicerar med varandra. Utan den här förståelsen riskerar vi missa helt avgörande delar ur ett GDPR perspektiv.

Genom ett tajt samarbete med vår legala avdelning håller vi oss på marknadsavdelningen uppdaterade om vad som gäller, inte minst hur Telia tolkar och applicerar regelverket. Utöver det för jag en kontinuerlig dialog med kollegor i mitt nätverk om hur de hanterar olika direktiv, samt sitter med i Iab:s taskforce Legal & Policy, ett bra forum där vi samlas annonsörer, publicister och mediebyråer för att företräda de kommersiella aktörernas intressen i debatten om skyddet av den personliga integriteten.

Erica Hallin, Löfbergs
Jag ser till att hålla mig uppdaterad via både branschmedia och sociala medier. Att följa andra företag och deras profiler/samarbeten ger mig både insikter och idéer om hur vi behöver förhålla oss och vilka möjligheter vi faktiskt har.

Isabelle Lunnevi, Volvo
Jag ser först och främst till att hålla mig uppdaterad via våra företagsjurister, men också via branschtidningar, nyhetsbrev och sajter. I de fall där vi behöver expertis vi inte har inhouse kan vi ta in konsulttjänster för att säkerställa att vi har fattat allting rätt. Sen upplever jag också att det finns otroligt mycket information att hämta i nätverk för sociala medier, där andra marknadsförare håller hus. Teorin är ju lätt att hitta online, det tricksiga är ju att hålla koll på hur detta funkar i praktiken, särskilt i de fall där det kanske inte finns så många (eller ens några) vägledande fall.

Du kommer att medverka som talare på Marknadsrättsdagen den 16 oktober. Vad kommer du att prata om under din föreläsning?

Lena Lindgren, Telia
Hur GDPR har påverkat digitaliseringen av marknadsföring och blivit en naturlig del av arbetet på en marknadsavdelning, samt hur nya tvärfunktionella samarbeten är nödvändiga för att säkerställa lagenlighet.

Erica Hallin, Löfbergs
Jag kommer att prata om Löfbergs kommunikativa arbete “från produkt till relation” där målgruppsanpassat och syftesdrivet content är en stor del. Jag kommer att visa hur vi arbetar med innehållsrika samarbeten för att skapa en långsiktig relation med slutkonsument och därmed öka vår likeability.

Isabelle Lunnevi, Volvo
Jag kommer att prata om hur man skapar ett bra community när man har följare från hela världen att ta hänsyn till, hur man tar fram tydliga processer för samt vad som kan vara bra att tänka på vid moderering. Jag kommer också att ge några exempel på hur man kan bemöta kommentarer på ett konstruktivt sätt.

Vad hoppas du att deltagarna får med sig av din presentation?

Lena Lindgren, Telia
Vore såklart kul om jag och min kollega Ida Mazzenga kan bidra med idéer eller inspirera andra utifrån hur vi på Telia arbetar.

Erica Hallin, Löfbergs
En inspirerande presentation som visar att meningsfullt och syftesdrivet content är både roligare och mer långsiktigt än dyra annonskampanjer.

Isabelle Lunnevi, Volvo
Jag hoppas att de som deltar i min presentation känner att de får med sig bra tips på praktiska lösningar de kan implementera i sin dagliga verksamhet. Förberedelse och bra internkommunikation är A och O när det kommer till community management.

Lyssna till Lena, Erica och Isabelle på #Marknadsrättsdagen den 16 oktober – Läs hela programmet och anmäl dig här!

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.