In Talarintervju

Den 16 oktober arrangerar IFI konferensen Marknadsrättsdagen tillsammans med Advokatfirman MarLaw. Inför konferensen intervjuade vi Sandra Hanson från MarLaw som både kommer att moderera och föreläsa under dagen.

Vilka nya lagar och regelverk är det viktigast att man har koll på som marknadsförare?

Just nu får vi många frågor kring hur det nya upphovsrättsdirektivet kommer att påverka arbetet som marknadsförare. Ofta handlar det just om befintlig lagstiftning som uppdateras och därmed får ett större fokus både hos aktörerna och de övervakande myndigheterna genom att t.ex. sanktionerna skärps. Dataskyddsförordningen, GDPR, är ju ett bra exempel på det. Den nya spellagen som trädde ikraft vid årsskiftet innebär nya möjligheter för marknadsförare att använda sig av reklamlotterier, det är dock viktigt att ha koll på förutsättningarna. Det pågår även två mål i domstol som drivs av Konsumentombudsmannen i syfte att få tydligare praxis kring vad som gäller för marknadsföring i sociala medier som är bra att ha koll på.

Vilka är dina bästa tips för att säkerställa att ens sociala medier lever upp till de juridiska krav som ställs?

Börja med att fundera på vad syftet med er kommunikation i sociala medier är. Utifrån syftet kan ni sedan upprätta tydliga policys både för internt bruk och för att kommunicera till besökare. Se till att ha bra rutiner för att hantera och följa de regler som uppställts. Självklart ska lagkraven följas men aktörerna har även ett utrymme att skapa sina egna förhållningsregler. Snedsteg beror ofta på att anställda inte har tillräckligt bra insikt i vad som gäller och vad organisationens förhållningsregler är.

Vilka är dina förväntningar på Marknadsrättsdagen den 16 oktober?

Förhoppningen är att deltagarna ska känna att de både blivit uppdaterade och inspirerade under dagen. Som marknadsförare är det svårt att hålla koll på det juridiska regelverket, särskilt eftersom det ständigt kommer ny praxis som påverkar vad man får och inte får göra. Det är lätt att det känns övermäktigt att ta tag i allt som behöver göras i form av policys m.m. Då är det värdefullt att få lyssna på hur andra i liknande situationer hanterat dessa utmaningar.

Vill du veta mer? Anmäl dig till #Marknadsrättsdagen

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.