Profilering, Direktmarknadsföring & Cookies – vilka regler gäller?

Webinarium 

Pris: 2000 kr per deltagare
Grupprabatt: Gå 3 betala för 2

19 september, 09:00 - 11:00
IFI Online
Platser kvar
04 december, 13:00 - 15:00
IFI Online
Platser kvar

Beskrivning

Beskrivning

Många verksamheter behöver se över sin direktmarknadsföring, profilering och utskick– tillsynen har tilltagit och sanktioner utfärdats. Vilka regler gäller inom området?

Under detta webinarium går vi igenom de rättsliga kraven och hur man bör gå till väga när man ska utvärdera möjligheterna att använda sig av olika direktmarknadsföringsmetoder såsom profilering genom cookies och andra tekniker. Vidare går vi igenom senaste praxis avseende hur samtycken ska utformas i praktiken. Vi belyser skillnaderna i marknadsrättsliga krav avseende marknadsföring rörande egna produkter och tjänster samt marknadsföring av samarbetspartners.

Många marknadsföringstekniker kan idag skräddarsy meddelande till kunder eller grupper av kunder. Detta aktualiserar en rad olika rättsliga krav som man behöver hantera, bland annat GDPR, cookiebestämmelser och marknadsrättsliga.

Den senaste tiden har även tillsynen på denna typ av marknadsföring ökat och vi har fått närmare ledning av hur IMY ser på profilering i marknadsföringssyfte där IMY utfärdat sanktionsavgift mot Bonnier om 13 miljoner kronor. H&M har fått en sanktionsavgift för överträdelser av GDPR i förhållande till invändningar mot direktmarknadsföring. Vidare har PTS initierat ett flertal tillsynsärenden vad gäller cookies. Vi har också fått närmare vägledning om hur myndigheten ser på cookie-banners och möjligheterna att använda cookies för analys och marknadsföringsändamål.

Ur innehållet:

  • Cookies och observerad data för marknadsföringsändamål
  • Rättsliga krav för kundklubbar och nyhetsbrev
  • Aktuella rättsfall och sanktioner som utfärdats
  • Användning av Google Analytics och andra verktyg i ljuset av IMYs beslut
  • EDPBs rekommendationer för riktad marknadsföring i sociala medier
  • Krav för invändning mot direktmarknadsföring

Föreläsare är Alexander Jute som är advokat och partner på Advokatfirman MarLaw

Alexander Jute

Tid & plats

Tid: 2 h
Plats: IFI Online – du deltar digitalt där du är!

Pris & villkor

Pris: 2000 kr exkl. moms per deltagarplats.

Rabatt: Anmäl 3 deltagare, betala för 2 vid samtidig anmälan! Ange två kollegor under “medföljande kollegor” i anmälningsformuläret, så får du rabatten.

Villkor:

Avbokning: Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före kursstart, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften.

Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, meddela oss nytt namn och kontaktuppgifter för den kollega som övertar platsen, i god tid innan kursstart. IFI har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.

Lärare

Recensioner

Det finns inga recensioner än.

Bli först med att recensera ”Profilering, Direktmarknadsföring & Cookies – vilka regler gäller?”

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.