Kravspecifikation & SLA

13 950 kr

Kravformuleringens viktigaste delar

Kurstillfällen

  • 17-18 september
  • 12-13 november

Beskrivning

Beskrivning

Genom kravspecifikation ger du projektet rätt förutsättningar redan från början. Men att få alla delar på plats ställer dig som ansvarar för processen inför många utmaningar. Det finns många leveransfaktorer att ta hänsyn till och det krävs att du har en god insikt om kundens förväntningar.

Under kursen Kravspecifikation och SLA, specifikation av system- och tjänsteleveranser samt servicenivåavtal går vi igenom de viktigaste frågor som SLA bör behandla då det gäller underhåll av befintliga system. Du får en fördjupad kunskap om hur avtalen ska utformas för att på ett tydligt sätt ange vad som ska tillhandahållas eller utföras, när detta ska ske, på vilket sätt och med vilket resultat. Du kommer att ges flera exempel som tydliggör kravspecifikationens utformning och vi kommer även att titta på vad som händer om en försening eller fel uppstår i avtalad leverans.

Kravspecifikationen kan benämnas på många olika vis olika beroende på vilket avtal det gäller. Andra vanliga benämningar är Avtalad specifikation i IT-företagens Avtal 90 och Uppdragsbeskrivning i IT-företagens avtal IT-projekt. Under kursen fokuserar vi på att ge dig kunskap om hur du kan skapa en kravformulering som säkerställer att din organisation kan nå sina mål genom att utforma sin kravspecifikation på rätt sätt.

Kursens upplägg

Utbildningen gör en genomgång av SLA utifrån både teori och praktisk tillämpning.

Ur kursprogrammets innehåll

SLA (Service Level Agreement) Vi tittar på grundfrågorna som är nödvändiga att besvara. Vad ska tillhandahållas/utföras? Vilka system/funktioner ska omfattas och är gränssnitten definierade? Vilket resultat ska uppnås? När och på vilket sätt var ska underhållet ske? Vilken tillgång till reservdelar ska garanteras? Hur ska ansvaret för uppgradering och uppdatering av berörd hård- eller mjukvara se ut? När ska personal finnas tillgänglig för underhållet? Bör särskilda krav ställas på personalen? Vilka rutiner finns för eskalering och hur sker återkoppling?

OLA (Operation Level Agreement) Under utbildningen tittar vi även närmare på OLA. Detta avtal krävs vid en multisourcing där flera parter och leverantörer är involverade. Avtalet reglerar förhållandena mellan parterna för att samarbetet mellan leverantörerna ska fungera på ett önskvärt sätt.

Kursen ingår som en delkurs i Certifierad Avtalsstrateg.

Tid & plats

Tid: 09.00-17.00
Plats: Narvavägen 12, Stockholm

Program

Funktionskraven

Inledning, Juridiken kring specifikationen och SLA

Kravspecifikationen – Planeringen

Kravspecifikationen – Upphandlingen

Kravspecifikationen – Avtalet

Kravspecifikationen –  Framtagandet, en workshop

Kvalitetskraven

Juridiken kring OLA

SLA – förberedelsen och framtagandet

SLA – kriterier och räkneregler

SLA – förvaltningen och uppföljningen

Sammanfattning och avslutning

Priser & villkor

Pris: 13 950 kr inkl. utförlig kursdokumentation, lunch samt morgon- och eftermiddagsfika.
Alla priser är exkl. moms.

Rabatt: Anmäl tre deltagare, betala för två vid samtidig anmälan! Ange två kollegor under “medföljande kollegor” i anmälningsformuläret, så får du rabatten.

Villkor: Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före kursstart, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften. Vid ombokning 4 veckor före kurs debiteras en avgift om 2000 kronor, och vid ombokning 3 veckor före kurs debiteras en avgift om 3000 kr, bl.a. för att täcka vår administration. Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, förutsatt att IFI blir varsko detta före kursstart. Utbildningsföretaget har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.

Lärare
Referenser

“Allt är relevant i det arbete jag har, så huvudet på spiken”

Viktoria Engqvist, Contract Manager, IF IT Services A/S. Betyg: 5/5


“Det var mycket informativt. Jag vet mer om vad man ska tänka på och vad som bör finnas med i kravspecifikationen”



Lennart Persson, Sektionschef, Stockholms universitet. Betyg: 5/5


Certifiering

Kursen ingår som delkurs i Certifierad Avtalsstrateg. Läs mer om rabatter och delkurserna via anmälningsknappen nedan.

Säkra verksamhetens mest kritiska IT-kompetens

IT utgör en alltmer dominerande och komplex del av verksamheters kärnprocesser. Ökande risker och ökande kostnader ställer allt större krav på dem som ansvarar för upphandling av produkter och tjänster inom IT-området. Kompetensen för att etablera framgångsrika IT-avtal är en verksamhetsstrategisk resurs, som i likhet med andra strategiska resurser bör finnas ”in house”.
Institutet för informationsteknologi erbjuder ett utbildningsprogram som effektivt leder fram till erforderlig kompetens för att klara dagens högt ställda krav. För att verifiera erhållen kompetens avslutas programmet med muntligt och skriftligt prov och utfärdande av certifieringsbevis vid godkännande.
Vårt certifieringsprogram riktar sig främst till dig som arbetar med eller kommer att arbeta med IT-avtalsfrågor. Utbildningen genomförs i Stockholm och omfattar fyra kurser som kan tas i valfri ordning. Programmet avslutas med ett certifieringsmöte.

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Kravspecifikation & SLA”

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.