Juridiken för influencer marketing & sociala medier

– lagar, aktuella domar & praxis

3450 kr

Kurstillfällen

07 februari, 08:30 - 12:00
Stockholm
Få platser kvar

Beskrivning

Beskrivning

Välkommen till en interaktiv förmiddag för dig som behöver fördjupa dina kunskaper i juridiken kring influencer marketing och sociala medier..

I dagens organisationer och företag måste vi som marknadsförare, kommunikatörer och jurister ha gedigen kunskap om de lagar och regler som gäller inom det marknadsrättsliga området. Vi har stort ansvar och misstag kan bli kostsamma såväl ekonomiskt som varumärkesmässigt och i vissa delar är vi också personligt ansvariga. Men lagarna och ansvarsfrågorna kan vara komplexa att förhålla sig till.

Det börjar också komma prejudicerande domar inom området som ger oss en bättre grund att stå på gällande hur vi kan bör och ska jobba med såväl influencer marketing som med marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

I detta fördjupande förmiddagsseminarium går vi igenom juridiken kring influencer marketing och sociala medier på djupet och vi varvar teori med ett workshop-upplägg, där vi tar upp och diskuterar dina och andras mer specifika utmaningar och frågor. Det är också ett bra tillfälle utbyta erfarenheter med andra som arbetar med samma typ av frågor.

Förmiddagen leds av advokaterna Cecilia Torelm Tornberg och Sandra Hanson från Advokatfirman MarLaw som också har varit ombud i Alexandra Media-målet (Kissie).

Innehållet i seminariet: 

  • Vi går igenom ansvarsfrågor mellan annonsör, influencers samt influencernätverk
  • Vem är juridiskt ansvarig för innehåll och reklammarkeringar?
  • Lärdomar från Alexandra Media-domen- och andra domar som förväntas ha kommit då
  • Hur du får använda information som du samlar in via sociala medier?
  • Vem är ansvarig för externa kommentarer i dina kanaler?
  • Vilka tydliga risker för påföljder finns och hur undviker du dessa?
  • Vad blir nästa steg – granskning, ärenden och den senaste utvecklingen inom området.

Välkommen!

Tid & plats

Plats: MarLaw, Nybrogatan 11, Stockholm
Tid: 08.30-12.00 (frukost serveras från kl. 8)

Arrangörer

Program

08:00-08:30 Frukost

08:30 Välkommen och inledning

Block 1: Influencer Marketing

09:00-09:50 Influencer marketing – nya aktuella domar om gränsdragningen mellan sponsring, redaktionella inlägg och kommersiella samarbeten 

  • Ansvarsfrågor mellan annonsör, influencerssamt influencernätverk
  • Var går egentligen gränsen mellan yttrandefrihet och marknadsföring?
  • Vem är juridiskt ansvarig för innehåll och reklammarkeringar?
  • Vad ska vi tänka på när vi avtalar om samarbeten med influencers?
  • Genomgång av aktuella rättsfall

09:50-10:20

  • Diskussion runt bordet
  • Ställ frågor till advokaten

Block 2: Sociala Medier

10:30-11:20 Så använder du sociala medier och kommentarsfunktioner i linje med lagar och regler

  • Hur får du använda information som du samlar in via sociala medier?
  • Vilket ansvar har du för externa kommentarer som görs i dina kanaler?
  • Senaste nytt gällande juridiken avseende sociala medier
  • Ny spellag, innebär det fritt fram för reklamlotterier?
  • Vårt forum, våra förhållningsregler – så sätter du ramarna
  • Vem ansvarar för vad som sägs i dina kanaler, du eller plattformen?
  • Genomgång av aktuella rättsfall

11:20-11:50

  • Diskussion runt bordet
  • Ställ frågor till advokaten

11:50-12:00 Avslutning

Lärare
Priser & villkor

Pris: 3450 kr
Inkl. utförlig kursdokumentation, lunch samt morgon- och eftermiddagsfika. Alla priser är exkl. moms.

Rabatt: Anmäl tre deltagare, betala för två vid samtidig anmälan! Ange två kollegor under “medföljande kollegor” i anmälningsformuläret, så får du rabatten.

Villkor:
Avbokning: Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före kursstart, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften.

Ombokning: Vid ombokning 4 veckor före kurs debiteras en avgift om 2000 kronor, och vid ombokning 3 veckor före kurs debiteras en avgift om 3000 kr, bl.a. för att täcka vår administration.

Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, förutsatt att IFi blir varsko detta före kursstart. Utbildningsföretaget har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Juridiken för influencer marketing & sociala medier”

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.