Influencer marketing – juridiken och fallgroparna

Webinarium

3000 kr

Kurstillfällen

09 mars, 09:00 - 12:00
IFI Online
Platser kvar

Beskrivning

Beskrivning

I takt med att influencer marketing blir en allt viktigare marknadsföringskanal står det klart att branschen behöver professionaliseras, både från influencers och marknadsavdelningarnas sida.

Diskussionerna har på senaste tid gått varma kring om det är lämpligt och ens lagligt att ersätta influencers med produkter och rabattkoder.  Hur avtalar du med en influencer på ett korrekt sätt? Hur ser regelverken ut kring annonsmärkning?

Än så länge är antalet rättsfall ganska få. På senare tid har dock tillsyn börjat bedrivas i högre grad och viktigt att tänka på är att i slutändan är det alltid du som annonsör som bär det yttersta ansvaret för att det ska bli rätt.

När nya kanaler växer fram väcks även nya frågor. Sveriges konsumenter har anmält TikTok till Konsumentverket för smygreklam mot barn. Vad behöver du tänka på gällande detta? Clubhouse har vuxit extremt snabbt den senaste tiden och även här finns det många juridiska frågeställningar både kring reklammärkning och det faktum att du behöver lämna ifrån dig dina kontakter i telefon, något som strider mot GDPR.

Under detta webinarium får du den kunskap du behöver för att undvika misstag och skapa förutsättningar för goda samarbeten och kampanjer. Du får en uppdatering på rättsläget och en översyn över de konsumenträttsliga ärenden som drivs. Vi tittar även närmare på frågor som ersättning, skatteregler och reklammärkning samt ger er det senaste kring nya kanaler.

Under förmiddagen får du även chans att ställa dina frågor till den erfarna kursledaren och advokaten Cecilia Torelm Tornberg från MarLaw.

Ur innehållet: 

Del 1: Influencer marketing – nya aktuella rättsfall om gränsdragningen mellan sponsring, redaktionella inlägg och kommersiella samarbeten 

  • Genomgång av rättsfall och konsumentsrättsliga ärenden
  • Ansvarsfrågor mellan annonsör, influencerssamt influencernätverk
  • Var går egentligen gränsen mellan yttrandefrihet och marknadsföring?
  • Vem är juridiskt ansvarig för innehåll och reklammarkeringar?
  • Vad ska vi tänka på när vi avtalar om samarbeten med influencers?

Del 2: Hur anlitar du influencers på ett juridiskt korrekt sätt? – avtal, ersättning och skatt

  • Är det ok med ersättning i produkter i stället för arvode?
  • Skatteregler – vad gäller för det annonserande företaget kontra influencern
  • Vad är skillnaden mellan ett reklamköp i traditionella mediekanaler och att samarbeta med en influencer?

Del 3: Tiktok – smygreklam och otydliga användarvillkor

  • Gråzon eller olagligt? – konsumentverket tittar närmare på TikToks otydliga användarvillkor
  • Virala challenges med fokus på produkter – hur undviker du att göra smygreklam mot barn?

Del 4: Clubhouse – juridiska aspekter du bör tänka på i den snabbväxande appen

  • Hur ska du förhålla dig till att lämna ifrån dig din telefonbok i relation till GDPR?
  • Förtal eller andra problematiska uttalanden – vilket är ditt ansvar när du står som arrangör i ett rum?
  • Vilka krav på reklammärkning behöver du leva upp till i rum där din produkt diskuteras av dig eller av influencers du har samarbeten med?

Tid & plats

Tid: 09.00 – 12.00
Plats: Online

Pris & villkor

Pris: 3000 SEK exkl. moms per deltagarplats. En aktiverad länk till webinariet skickas kort innan start.

Flera i verksamheten som vill delta? Är ni flera i er organisation som vi delta i webinariet, maila oss på [email protected] så kan vi hjälpa er med gruppbokning och grupprabatt så att ni kan följa webinariet tillsammans.

Villkor:
Avbokning: Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före kursstart, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften.

Ombokning: Går inte att omboka. Om du inte kan närvara vid webinariet får du ta del av materialet i efterhand.

Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, meddela oss nytt namn och kontaktuppgifter för den kollega som övertar platsen, i god tid innan kursstart. IFI har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.

Lärare

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Influencer marketing – juridiken och fallgroparna”

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.