Hållbarhetspåståenden & hållbarhetsredovisning – de nya reglerna

2 000 kr

Uppdateringar kring praxis, konkreta tips och checklistor
Grupprabatt: Gå 3 betala för 2

18 april, 09:00 - 11:00
IFI Online
Platser kvar
19 juni, 09:00 - 11:00
IFI Online
Platser kvar

Beskrivning

Beskrivning

EU-kommissionen har lagt fram förslag inom ramen för lagstiftningspaketet benämnt ”handlingsplan för den cirkulära ekonomin”.[1] Förslaget innebär en uppdatering av EU:s konsumentskyddsregler för att ge konsumenterna mer inflytande över den gröna omställningen. Detta innebär bland annat tydligare krav på hållbarhets- och miljöpåståenden så att de är tillförlitliga, jämförbara och verifierbara i hela EU och skydda konsumenterna från ”greenwashing”.  

Dessutom ställs nya krav på hållbarhetsredovisning som kommer påverka såväl det interna som det externa arbetet. Under detta webinarium får du fördjupad kunskap om vad detta innebär för din marknadskommunikation framåt.

Den svenska marknadsföringslagen uppdaterades 2022 med nya sanktionsnivåer som innebär att de värsta överträdelserna ska kunna sanktioneras med upp till fyra procent av näringsidkarens årsomsättning. Förslaget innebär alltså att vaga miljöpåståenden kommer att hanteras på ett helt annat sätt, då sådana kan innebära överträdelser av den svarta listan, vilket typiskt sett ska sanktioneras hårdare än överträdelser av god marknadsföringssed. Exempel på vaga miljöpåståenden är ”miljövänlig”, ”eko” eller ”grön”, som kan felaktigt antyda eller ge ett intryck av utmärkt miljöprestanda.

Det bli än viktigare än någonsin att se över din egen marknadskommunikation vad gäller miljöpåståenden för att säkerställa att verksamhetens användning av sådana påståenden håller legalt, särskilt som sanktionerna för överträdelser är kraftiga.

Ur innehållet

  • Hur hanteras marknadsföring med hållbarhets- och miljöpåståenden legalt?
  • Tillsynsärenden och praxis
  • Sanktioner
  • Nya regler om hållberhetsredovisning
  • Nya regler om green claims
  • Legala rutiner för att hantera hållbarhetspåståenden i marknadsföring
  • Tips framåt

[1] Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, A new Circular Economy Action Plan For a cleaner and more competitive Europe. COM(2020) 98 final.

Tid & plats

Tid: 2 h
Du deltar digitalt online

Priser & villkor

Pris: 2 000 kr inkl. kursdokumentation. Alla priser är exkl. moms.

Rabatt: Anmäl tre deltagare, betala för två vid samtidig anmälan! Ange två kollegor under “medföljande kollegor” i anmälningsformuläret, så får du rabatten.

Villkor: 

Avbokning:
Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före aktuell kurs, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften.

Ombokningsvillkor:
Ev. ombokning ska anmälas senast 1 vecka före aktuell kurs eller webinarium och vi tar då ut en ombokningsavgift på 2 000 SEK exkl. moms. Vid ombokning som sker mindre än 1 vecka före aktuell kurs eller webinarium tar vi ut en ombokningsavgift på 3 000 SEK exkl moms.

Lärare

Recensioner

Det finns inga recensioner än.

Bli först med att recensera ”Hållbarhetspåståenden & hållbarhetsredovisning – de nya reglerna”

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.