Digital Single Market – nya krav på marknadsföring och försäljning

Digital kunskapsboost

3000 kr

Kurstillfällen

01 december, 09:00 - 12:00
IFI Online
Platser kvar

Beskrivning

Beskrivning

Nu stärks konsumentens skydd – när lagar och regler skärps avseende marknadsföring och försäljning.

Syftet med Digital Single Market är att ta fram ett regelverk som ska gälla för hela den digitala marknaden inom EU. Detta både för att säkra tillgången för konsumenter och företag till varor och tjänster över hela Europa, där inte minst gränsöverskridande e-handel ska främjas – men de nya reglerna syftar även till att väsentligen stärka konsumentskyddet.

Vi ser nu en av de största förändringarna vad gäller sanktioner och tillsyn vad gäller företagens marknadsföring. Marknadsföringsrättsliga överträdelser har hittills sanktionerats med förbud vid vite och vid allvarliga överträdelser har även marknadsstörningsavgift kunnat utdömas. Nu kommer nya regler som ger tillsynsmyndigheten utökade befogenheter i form av bland annat mystery shopping och införande av varningsmeddelanden på webbplatser som inte följer de marknadsföringsrättliga reglerna. Sanktionerna ökar rejält och liknar de vi fått genom GDPR, de värsta överträdelserna ska kunna sanktioneras med 4% av årsomsättningen. Detta ställer ökade krav på förhandskontroll av den marknadsföring man vill gå ut med.

Målgrupp
De nya reglerna berör alla bolag som marknadsför sig i digitala kanaler, vilket i dagsläget är praktiskt taget alla. De som vänder sig mot konsumenter får ytterligare regler att förhålla sig till framförallt vad gäller information och transparens gentemot kunderna.

Syfte
Under detta halvdagswebinarium får du med dig grundförståelse för de nya reglerna och hur de påverkar din verksamhet. Vidare kommer du få med dig ett förslag på rutin för att säkerställa att bolagens marknadsföring håller sig inom ramarna för nuvarande och kommande regelverk.

Program
09.00-09.40

  • Digital Singel Market (DSM)
  • De marknadsföringsrättsliga förutsättningarna
  • Reglering för försäljning via plattformar

09.40-10.00 Paus med frågor

10.00-10.45

  • Profilering och direktmarknadsföringen utifrån GDPR
  • E-privacyförordningens påverkan

10.45-11.00 Paus med frågor

11.00-12.00

  • Kommande lagstiftning
  • Frågestund

Tid & plats

Tid: 09.00 – 12.00
Plats: Online

Pris & villkor

Pris: 3000 SEK exkl. moms per deltagarplats. En aktiverad länk till webinariet skickas kort innan start.

Flera i verksamheten som vill delta? Är ni flera i er organisation som vi delta i webinariet, maila oss på [email protected] så kan vi hjälpa er med gruppbokning och grupprabatt så att ni kan följa webinariet tillsammans.

Villkor:
Avbokning: Ev. återbud ska anmälas senast 4 veckor före kursstart, annars debiteras halva avgiften. Vid återbud 3 veckor före start debiteras hela avgiften.

Ombokning: Går inte att omboka. Om du inte kan närvara vid webinariet får du ta del av materialet i efterhand.

Du kan kostnadsfritt överföra din plats på kurstillfället till annan deltagare från samma företag, meddela oss nytt namn och kontaktuppgifter för den kollega som övertar platsen, i god tid innan kursstart. IFI har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i programmet.

Lärare

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Digital Single Market – nya krav på marknadsföring och försäljning”

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.