In Talarintervju

Alla kan vi känna igen oss i situationer på jobbet där vi inte blir sedda och hörda, situationer där någon kör fula beteenden. Under denna praktiska hands-on-kurs kommer du att vässa dig i bemötandet av konflikter, härskartekniker och besvärliga människor.

Retorikexperten Nina Buchaus delar med sig av tre värdefulla tips för att hjälpa dig ur knepiga situationer:

1. Vinn tid, var tyst och andas
När du hamnar i blåsväder är det vanligaste misstaget att vi säger något som inte är ogenomtänkt. Våga vara uthållig och hitta urkraften i dig att vara tyst. Svara inte direkt, ha is i magen några sekunder – ta ett andetag genom näsan och andas ut genom näsan.

2. Skapa klarhet
När du har hunnit hämta andan och lugnat ner dig kan du säkerställa vad som sagts eller gjorts genom att ställa öppna frågor: Vad sa du? Vad menar du med det? Hur menar du? Undvik frågeordet ”varför?” eftersom det är mer negativt laddat.

3. Bemöt med tydlig feedback
Om du känner dig tillplattad kan det vara på sin plats att sätta ner foten. Var modig! Våga ge rak och tydlig feedback till personen som kränkte dig. Våga säg vilket ord, vilken blick, vilket kroppsspråk, vilket beteenden hen uttryckte. Säg vad du hörde och vad du såg, berätta också vad konsekvenserna blir för dig för hen och vidare för arbetet, kollegor etc.

Vill du lära dig mer om att bemöta härskartekniker och besvärliga människor så leder Nina Buchaus kurs på temat. Läs mer och anmäl dig här >>

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.